ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

«Կացություննիս»

«Կացություննիս»
09.02.2025 | 18:19

«Այն ազգերը միայն իրավունք ունին ապրելու, որոնք ընդիմամարտութեան, տոկունութեան և զարգացման սքանչելի յատկութիւները հզորապէս ի հանդես կը բերեն»:

ԵՐՈՒԽԱՆ

Արևմտահայ նշանավոր գրող, հրապարակախոս, թարգմանիչ Երուխանը (Երվանդ Սրմաքեշխանլյան) աբդուլհամիդյան բռնապետության տարիներին ստիպված էր թողնել հայրենի երկիրը և 1896 թ. աշնանը տեղափոխվել Բուլղարիա` հաստատվելով Վառնա քաղաքում: Այստեղ նա դառնում է 1900 – 1901 թթ. հրատարակված «ՇԱՎԻՂ» ազգային, գրական, գիտական կիսամյա հանդեսի խմբագիրը և հանդես գալիս բազմաթիվ հոդվածներով («Հայությունը արտասահմանի մեջ», «Արտասահմանի հայ եկեղեցին», «Արտասահմանի Հայութեան բարոյականը», «Ճակատագրական», «Սասուն», «Զեյթուն», «Օսմանյան սահմանադրությունը», «61-րդ հոդվածը» և այլն), գրական գործով («Գաղթականներ» անավարտ վեպը)` ներկայացնելով կոտորածներից հետո հայերի, հայ գաղթականների ծանր դրության, բարոյականության, ազգային դիմագծի պահպանման, հասարակական և քաղաքական տարբնույթ հարցեր:

Այսպես, «ԿԱՑՈՒԹՅՈՒՆՆԻՍ» («Շավիղ», Վառնա, 1900, նոյեմբեր 1, թիւ 16) ուշարժան հոդվածում հրապարակախոս Երուխանն այն համոզման է, որ բոլոր այն «վարդապետությունները», որոնք ձգտում են հավատացնելու, թե երեք հարյուր հազար հոգիների կորստից առաջ և հետո ՀԵՂԱՓՈԽՈՒԹՅՈՒՆԸ այն եղանակով, որով սկսվեց և գործադրվեց, անհարկի էր և ՎՆԱՍԱԿԱՐ, արդյունք են` «ազգային վերջին քառասնամեայ կացութեան տգէտ ու ցաւագար ըմբռնումի մը, կամ կանխակալ ու անձուկ մտքերու տեսողութեան: ԿԱՏՈՐԱԾՆԵՐԸ (1894-1896 թթ. - Ն. Ս.) ծրագրուած, վճռուած բաներ էին, ու անոնց գործադրութիւնը կախում ունէր միմիայն ԱՏՐՃԱՆԱԿԻ ՄԸ ՊԱՅԹՈՒՄԷՆ, կամ ոևէ նման պատրուակէ մը վերջապէս, որ ծառայէր իբրև նշան ջարդերու սկզբնաւորութեան: Այս ծրագիրը Սուլթանին սեղանին վրայ երկար ատենէ ի վեր կը կենար, երբ տակավին հայ հեղափոխականը իր ռումբին նիւթերը պատրաստելու իսկ հետամուտ չէր» (էջ 244): Իբրև ապացույց` Երուխանը հոդվածում հիշատակում է Աբդուլ Համիդի «ճանկից» խույս տված հույն Աքալիերիի (սուլթան Մուրադի մտերիմ բարեկամ) գիրքը (տպված Աթենքում 1881 թ.), որում գրված է, թե` «ՓՈՔՐ ԱՍԻՈՅ ՔԱՂԱՔՆԵՐՈՒՆ ՄԷՋ ՋԱՐԴԵՐ ՊԻՏԻ ԿԱԶՄԱԿԵՐՊՈՒԻՆ»: Իսկ այդ թվականին Հայկական խնդիրը դեռ 61-րդ հոդվածի մեջ «խաղաղորեն ապրում էր»: Հրապարակախոս Երուխանը համոզված է, որ ջարդերը կապ չունեին հեղափոխական շարժման հետ, դրանք վաղուց նախապատրաստված էին: Ըստ նրա` երեք տարի է` ինչ հեղափոխական շարժում չկա, բայց հարստահարությունները, կոտորածները լռելյայն շարունակվում են: Վանն ու Մուշը անգթորեն հարվածվում են: Այս ամենը կա` առանց հեղափոխության արդարացուցիչ պատրվակների. «Ուրեմն յեղափոխական կազմակերպութիւնը գոյութիւն ունենայ կամ ոչ, հայերուս նկատմամբ թուրք կառավարութեան գծած մեթոտը նոյնն է և ԱՆՓՈՓՈԽԵԼԻ» (էջ 245): Երուխանն այստեղ փորձում է օբյեկտիվորեն ներկայացնել իրական վտանգի ակունքները: Ինքնապահպանության բնազդը ստիպում է, որ զենքերը վայր չդնենք, իսկ եթե հուսահատվենք, «գազանները» կհոշոտեն մեզ, և «կրկեսի հանդիսականները», որոնք գուցե օգնության հասնեին, պղատոնական արգահատանք են միայն արտահայտելու: Նա հոդվածն ավարտում է այն հորդորով, որ հայ ժողովուրդը իր նպատակին պիտի շտապի հասնել և պետք է ՀԱՄԵՐԱՇԽՈՒԹՅԱՆ ամուր կապով իր «կարգերը սեղմի», եթե չի ուզում իր ձեռքով իր փոսը փորել:

Նառա ՍԱՐԳՍՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 3346

Մեկնաբանություններ